Monday 10 November 2014

Suspected H1N1 for two hours!

Ini kisah cerita tentang saya kena suspect virus H1N1 selama dua jam!


I WAS SUSPECTED H1N1. Oh no! How can it be? Saya kena jemput ke hospital dengan ambulance. My first time naik ambulance. Okay, saya kena suruh pakai mask untuk protection. Staf2 dalam ambulance semua complete pakaian dorang siap dengan mask, apron, hair cap, glove dan kasut pun ada plastik. Saya terasa diri saya ini sangat berpenyakit. Oh, H1N1 kenapa lah terjadi sama saya. 

Sampai lah ke destinasi iaitu HOSPITAL. Again semua staf hospital yang menjemput saya semua pakai overall PPE(overall protection punya pakaian). Arggh, sangat menyedihkan. Seorang doctor pun mula merawat saya. Swab throat and sampel darah diambil untuk bahan ujian mereka. 

Oh ya, mari saya bagitau tentang H1N1;

"Virus influenza A (H1N1) adalah virus baru dan semua orang tiada daya ketahanan kepada jangkitan ini.  Vaksin bagi melindungi jangkitan juga belum ada.  Jika penularan dalam komuniti tidak dikawal dengan baik, penyakit yang mudah menular ini (contangious) akan merebak dengan cepat serta melibatkan kejadian kes-kes yang tinggi atau banyak dan jika keadaan ini tidak terkawal kejadian kes berkomplikasi akan berlaku termasuk kematian." 


Simptom H1N1 ;

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (Centers for Disease Control and Prevention - CDC) di Amerika Syarikat, simptom selesema babi pada manusia menyerupai dengan influenza. Simptom ini termasuk demam, batuk, sakit kerongkong, sengal tubuh, sakit kepala, seram sejuk dan kelesuan. Beberapa pesakit lain turut melaporkan cirit-birit dan muntah.
Sumber; Wikipedia









Akhir cerita,saya ni tinggal di Kampung Pantai mendapat rawatan pertama di Klinik Desa Pantai. Kemudian dihantar ke Hospital XXX dan kena admit dalam wad. I was suspected H1N1 only for two hours. Kenapa dua jam? Sebab itu cuma simulasi. Simulasi dibuat untuk persediaan prosedur kes yang sebenar. Fuhhhh. Nasib bukan betul-betul. Orang Sabah bilang, Palis2 jauh jauuuuh.
Maksudnya, saya tidak dijangkiti virus H1N1. Lakonan saja bah. Hehehe.

Thank you for reading!
=)

No comments:

Post a Comment